31 augusti 2012

Pojken i randig Pyjamas

Här kommer en recension som jag skrev för ett tag sedan men helt glömt bort att publicera.

Titel: Pojken i Randig Pyjamas
Författare: John Boyne
Språk: Svenska
original språk: Engelska
original titel: the Boy in the Striped Pyjamas
Antal sidor: 166 s
Serie: -
Genre av Emma: Förväntas gilla
 
Pojken i randig pyjamas börjar i Berlin 1942. Den nioårige Bruno kommer hem en dag och upptäcker att alla hans saker håller på att packas i lådor. Hans pappa har blivit befordrad och hela familjen måste flytta till ett annat hus långt, långt, borta där det inte finns någon att leka med och inget att göra. Ett staket sträcker sig så långt ögat kan nå och på långt håll kan han se de märkliga människorna som staketet skiljer honom från. Bruno, som drömmer om att bli upptäckare, bestämmer sig för att ta reda på mer om sin omgivning. På sin vandring träffar han en pojke vars liv och situation är helt olika hans egna och deras växande vänskap får förödande följder

-Bokias beskrivning av boken

För det första... det här är en sådan där bok som det känns som om man bör gilla, än en gång för den tar upp ett känsligt ämne. På så sätt känns det fel att säga att den var dålig.

För det andra... jag tycker inte den var dålig. Saken är den att boken var rätt så trist. Det hände inte särskilt mycket. (Visst, händer det saker hela tiden kan det bli för mycket men det är värre när det knappt händer någonting alls, det blir bara tråkigt och trist.) Jag fann knappt någonting i boken som var särskilt spännande. Och jag, jag gillar spänning.

Jag gjorde misstaget att läsa lite per dag vilket gjorde att jag alltid glömde bort vilken dag i berättelsen den var för i början av vissa kapitel (eller mitt i) så kunde han säga ”för två månader sedan när...” och om man då la ifrån sig boken var det svårare att sluta upp med den igen.
Jag säger nu inte att boken var helt kass, den hade sina stunder den också. Och viktigaste av allt, den tar upp ett viktigt ämne. Förintelsen.

Under andra världskriget försökte tyskarna dölja vad som stod på i de olika koncentrationsläger för omvärlden (lyckades inte särskilt bra om jag får säga det själv) och i boken är det uppenbart att Bruno inte har en aning om vad som försiggår innanför stängslet, vilket framgår lite tydligare i slutet utav boken.  

Stor Spoiler, markera för att se texten tydligt! Slutet var hemskt! När Bruno följer med Shmuel in i gaskammaren vill jag bara sluta läsa för att hindra det från att ske, men såklart är det omöjligt. Slut på den stora Spoilern!

Det finns inte så mycket mer jag kan säga om boken mer än att den finns på film och lär vara bättre då. Jag ger den 5/10 vilket motsvarar helt okej. Jag hade faktiskt inte särskilt stora förväntningar över boken, trodde kanske att den skulle varit lite bättre. Den får 3/6 på förväntningsskalan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar