27 januari 2012

Evermore


 Titel: Evermore    Författare: Alyson Noël
Antal sidor: 320     Original språk: Engelska
Utgivnings år: 2011      Serie: de odödliga (del 1)

Att höra andras tankar, se deras auror och få en hastig glimt om personens livshistoria enbart av en flyktig beröring hör inte till vanligheterna i Evers liv. I alla fall inte innan olyckan som kostade hela hennes familj livet och som hon mirakulöst överlevde. Innan olyckan var Ever också en av dem populära men hennes vänner vände henne ryggen när hon låg på sjukhus och Ever börjar dra sig tillbaka. Hon flyttar in hos sin faster Sabine och under skoltimmarna gömmer hon sig under sina huvtröjor och lyssnar på sin IPod för att stänga ute fientliga tankar. Men en dag förändras allt. En ny kille börjar i Evers klass, han  är smart snygg och den ända som tystar rösterna i Evers huvud. Damen är helt klart inte som andra killar.

Evermore betyder evigt (bara lite fakta för den som inte visste :3 ) Den här boken fick mig verkligen att tänka efter. Jag har hört att den ska vara riktigt bra och kanske just därför blev jag lite besviken på den :/ Till en början blev jag glad över att Damen inte var den ideala pojkvännen men ångrade mig sedan, han var "för perfekt" bara en mening som "Det är inte bråttom, jag har väntat så länge på att hitta dig" eller "jag stod inte ut med att mista dig igen" är indirekt..... mening 1 = Edward till Bella, Mening 2 = Stephan till Elena. BAHH, patetiskt, hitta på dina egna kärleks repliker liksom. Dessutom så är boken rätt så uppenbar, man fattar ju i stora drag vad det är som kommer hända. Men jag är säkert för hård, kan ha att göra med att att jag i dem senaste böckerna har bara läst om PERFEKTA killar som är så onaturligt bra och bara pang bom faller för bokens huvudperson. Det. Finns. Inte. Sådana. Killar. Jag tror inte på kärlek vid första ögonkastet så därför sänks mitt betyg för den här boken. Men hade jag läst den här boken för en månad sen så skulle jag nog inte bry mig för denna insikt kom jag fram till när jag läste evermore och inte fattade vad det var som gnagde i mig. Nu vet jag. 

Den här boken är den första av sex, i serien de odödliga. Trots min kritik kommer jag läsa dem andra fem delarna för jag kan trots allt inte släppa den här boken, klarar inte att läsa en bok som får över 5/10 och sedan inte läsa fortsättningen. Med det sagt får evermore 6 av 10 hjärtan av mig där fem är bra :)

JAG VILL HA EN MYSIG BOK!!!! En bok där tjejen och killen är på samma nivå och inget onaturligt inblandat. Dem bör kämpa för varandra. Hmm får väl skriva mig en egen för än har jag inte hittat någon :( fast det går rykten om att Anna and the French kiss är boken jag söker så ska läsa den efter böckerna jag läser nu. Hoppas, hoppas, hoppas :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar