28 januari 2012

Frestad och Bränd

 


Titel: Frestad
Författare: P.C Cast & Kristin Cast
Antal sidor: 421

Serie: House of Night (del 6)
Original språk: Engelska 













Titel: Bränd
Författare: P.C Cast & Kristin Cast
Antal sidor: 425 s

Serie: House of Night (del 7) 
Original språk: Engelska


Nu kommer två recensioner i samma inlägg. Fiffigt va? :) Anledningen är för att det är i samma serie och eftersom att det är bok sex och sju kan jag inte precis säga något om handlingen i varje bok för det spoilar för alla som inte läst dem tidigare, istället ska jag köra en recension på hela serien i allmänheten, fast ja, då blir det ju inte två recensioner :) 

House of Night är en serie om framför allt vampyrer. Men det är inte vampyrer på samma sätt som varken twilight eller vampire diaries, för här lever vampyrerna jämsides med människorna. och inte heller blir man vampyr genom att bli biten, nej man blir utvald och det är just det Zoey Redbird blir.
Det flesta är rädda för vampyrer och när Zoey blir märkt så förändras allt. Först har hon ett val att göra, bli vampyr och åka till Nattens Hus (som är en vampyrskola) eller att dö. Det är ju ganska öppenbart att Zoey blir vampyr för om hon dog skulle det ju inte finnas så många böcker, det skulle bara bli första kapitlet i bok ett typ.
Böckerna spinner i alla fall vidare med Zoey på Nattens Hus. Ganska så snart blir det klart att Zoey inte är någon vanlig vampyr elev utan hon är något mer. Inte heller är hennes vänner helt vanliga heller.

Jag beundrar den här serien samtidigt som jag avskyr den. Tro mig, ingen är så förvirrad som jag Jag gillar inte boken dels för sättet som den är skriven på. Författarna skriver övertydligt, och med det menar jag verkligen övertydligt. Om Författarna får en ny idé, om en ny kraft t.ex så kan dem helt plötsligt bara skriva ner den. alltså det är svårt att förklara men dem skriver på ett sådant sätt att det känns som om dem tror att det är dagisbarn som läser om Zoey och hennes vampyr polare. Nej det är fel, jag är INGET dagisbarn (även om jag kan bete mig som ett) sådana saker stör mig enormt för jag tycker att författaren borde beskriva på ett sätt så att vi drar slutsatsen själva att det är på ett sätt inte bara skriva en dialog för att vi ska få allt serverat på ett silverfat, det blir bara helt fel. Och det andra jag stör mig på är hur Zoey är med killar, det är hela tiden flera samtidigt (i alla böcker jag läst hittills 1-7) och hon beklagar sig sida efter sida om att hon inte kan välja vem av dem som är mest fantastisk och som älskar henne mest och så klart vem hon ska välja m.m (för det är så klart alla faller pladask)

Ja, efter det där verkar det rätt osannolikt att jag kan beundra boken, men det gör jag. Det är nämligen så att trots dess brister så har jag från bok ett varit fast. Jag måste helt enkelt få reda på hur det går, så därför beundrar jag den. Hur en egentligen dålig bok (enligt mig) kan hålla mig kvar. Applåder !!!

Jag ger serien 6 av 10 hjärtan :) det är inte någon serie jag kommer läsa om när jag till slut läst ut den. (tolv delar, åtta utkomna på svenska)

Ber om ursäkt om jag har retat upp någon House of night älskare, sorry :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar