6 juni 2012

Stephen Fry Vs. Jim Dale

När du ser dessa två namn vet du kanske direkt vilka de är. Stephen Fry och Jim Dale. Om du inte gör det, låt mig förklara. Till ytan kan de båda verka väldigt lika, båda är skådespelare, båda är vana att vara framför tv, båda är kända inom ämnet litteratur och jo just det, båda läser in böcker på CD. Men om de är nu så pass lika, vad är problemet? 

Jo, här sitter man och lyssnar på Harry Potter and the Philosopher's Stone i godan ro. Allt är bra, berättelsen är spännande (hur skulle det kunna vara annat, hallå? Harry Potter!) och när den är slut är det nästan svårt att lämna tillbaka den till biblioteket. I tröst om att Harry Potter historien fortsätter vidare i sex böcker till lämnar jag tillbaka den i alla fall. När man sedan har piggats upp av tyngden av Harry Potter and the prisoner of azkaban i väskan (del två fanns inte inne på biblioteket för tillfället) faller humöret direkt när man stoppar i CD:n. INLÄSAREN ÄR UTBYTT! och denna inläsare (Jim Dale) är inte alls lika bra som Stephen Fry, inte på långa vägar! Han drar ut på sammansatta ord, han överdramatiserar vissa händelser och hans sätt att försöka spela de olika personerna är bara läskigt! Och han som ska vara skådespelare? Han kan inte varit någon särskilt bra. För att orka lyssna på en hel bok behövs en bra berättare som håller historien vid liv. Jim Dale får mig bara att vilja stänga av CD:n för gott! Vad ska jag ta mig till?!

Men sen! (Nu är det dags för det oväntade lyckliga slutet!) Vid närmare efterforskning har jag upptäckt att Stephen Fry visst inte blev utbytt! Både Stephen Fry och Jim Dale har läst in serien, alltså jag känner mig lite korkad som inte tänkte på att flera läst in den men jaja. Stadsbiblioteket har i alla fall inte alla med Stephen Fry så jag får väl ta och skriva ett mail till de och be dom att skicka efter resten av alla CDs som är upplästa av Stephen Fry. Valmöjligheter är bra ibland men i detta fall skulle jag enbart vilja att Stephen Fry läst in Harry Potter så man slapp få en hjärtattack! 

Okej jag borde kanske inte vara så hård mot Jim, han är helt okej när han läser rakt upp och ner, tyvärr är det omöjligt att bortse från hans dåliga dramatiseringar, han låter på något sätt dryg och sarkastisk hela boken igenom!
Med det sagt, m du någon gång kommer till att du måste välja mellan att lyssna på en CD inläst (vilken CD som helst) av Jim Dale eller någon annan. Välj någon annan, han/hon kan inte vara sämre!

Stephen Fry Vs. Jim Dale 
   

2 kommentarer:

  1. Lyssnar på Stephen Fry's uppläsningar för tillfället (istället för att läsa om dem själv denna gång). Är på sista boken nu (snyft) och han är verkligen en otroligt bra ljudboks-uppläsare! Han gör alla dramatiseringar helt perfekt, utan att överdriva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vet! visst äger han :D favorit uppläsaren någonsin, snacka om att jag blev besviken när jag upptäckte att det var Jim som läste upp de andra jag lånat (lånade fyran också) :( Testa lyssna på Jim Dale så förstår du skillnaden det är helt ofattbart :O

      Radera