19 juli 2012

30 Days of Books!

Kolla rubriken, vad står det? Precis! Ding ding ding, Bingo! 30 Days of Books!!På senare tid tycker jag att många har börjat skriva och publicera 30 days of... (med något specifikt tema) många har gjort det, men dock inte jag, förrän nu!   Jag hade planerat att göra den här 30 Days of Harry Potter men den tar jag lite senare för jag hittade nämligen den här (30 Days of Books) på min kompis Lucys blogg när jag tittade runt lite. Jag vill alltså börja lite med random böcker innan jag fokuserar på en och samma serie :)
  Jag kommer förresten inte att publicera en per dag utan tar det lite som det kommer och kommer då och då att pubicera andra inlägg emellan ^^

Day 1: Favorite book
Day 2: Least favorite book
Day 3: Book that makes you laugh out loud
Day 4: Book that makes you cry
Day 5: Book you wish you could live in
Day 6: Favorite fantasy book
Day 7: Book that you can quote/recite
Day 8: Book that scares you
Day 9: Book that makes you sick
Day 10: Book that changed your life
Day 11: Book from your favorite author
Day 12: Book that is most like your life
Day 13: Book whose main character is most like you
Day 14: Book whose main character you want to marry
Day 15: One “chapter book” you can remember reading as a child
Day 16: Longest book you’ve read
Day 17: Shortest book you’ve read
Day 18: Book you’re most embarrassed to say you like
Day 19: Best book turned into a movie
Day 20: Book you’ve read the most number of times
Day 21: Favorite picture book from childhood
Day 22: Book you plan to read next
Day 23: Book you tell people you’ve read, but haven’t (or haven’t actually finished)
Day 24: Book that contains your favorite scene
Day 25: Favorite book you read in school
Day 26: Favorite romantic book
Day 27: Favorite fiction book
Day 28: Last book you read
Day 29: Book you’re currently reading
Day 30: Favorite "alltime" book

3 kommentarer:

  1. oj vilken utmaning, kanske borde göra det också :P

    SvaraRadera
  2. Svar: Härligt att höra! Och vad avis jag blir, jag vill också ha Lola! Men jag ska nog vänta tills den kommer i paperback, så den matchar Anna i hyllan;)

    SvaraRadera
  3. Svar: Åh tack för komplimangen!

    Tips... Jag är ju svensklärare och är kanske lite "skadad"... Men jag tycker att det viktigaste är att du som läsare uttrycker dina tankar och åsikter. Sånt är intressant! Och sen är jag jättenoga med att skriva en egen sammanfattning av boken och inte ta baksidestext eller beskrivning från t.ex. Adlibris eller Bokus. Jag tycker att det är mycket roligare och personligare att läsa sammanfattningar/referat som är egenkomponerade. Och ofta stämmer ju kanske inte baksidestexten helt överens med bokens innehåll...

    Till sist ett mycket bra tips som jag själv inte följer :-S
    Skriv om böckerna så fort du läst dem - annars är det svårt att komma ikapp, speciellt om man läser så snabbt som jag gör ;-)

    SvaraRadera